Reisverslag

Mauritius 17 mei tot en met 2 juni 2009

Voor deze vakantie hebben we niet gekozen voor een rondreis, maar een lekkere luxe relax vakantie op Mauritius.

We vlogen met de Emirates van Düsseldorf naar Dubai en van Dubai naar Port Louis op Mauritius. Van Düsseldorf naar Dubai is ongeveer zeven uur vliegen en van Dubai naar Mauritius ongeveer zes uur.

Uiteindelijk dus een behoorlijk lange reis, maar als je op Mauritius aankomt, is het zeker de moeite waard geweest.

Van het vliegveld op Mauritius naar ons hotel (Belle Mare Plage) was één uur rijden.

Daar werden we ontvangen met een lekker drankje en mochten we in de heerlijke zon bij een van de zwembaden plaats nemen om alle papieren door te nemen voor het inchecken.

Omdat mijn ouders ook mee zijn gegaan, hebben we geen hotelkamer genomen maar een villa.

Dit is een twee slaapkamer huisje met twee verdiepingen.

Het mooie van deze villa is dat je er een villa manager bij krijgt dit de gehele dag tot je beschikking staat, drinken voor je regelt, zorgt dat er gereserveerd wordt voor het avondeten enzovoort.

Verder zat er bij de villa een verwarmd privé zwembad. De villa zag er erg mooi uit en was van alle luxe voorzien, inclusief een buitendouche.

Nadat de villa manager ons de villa had laten zien, gaf hij ons een rondleiding door het resort.

Er zijn zeven restaurants en vier zwembaden. Verder kun je er heel veel sporten beoefenen zoals tennis, surfen, golfen, waterskiën, catamaran varen, etc.

De meeste zaken zijn gratis, maar voor het golven op één van de twee 18-holes golfbanen moet je natuurlijk wel gewoon betalen.

Iedere dag kregen we rond drie uur cakejes voor bij de koffie en rond zes uur kregen we een glas wijn met Canapés (oftewel kleine hapjes).

Omdat mijn vader de tweede dag jarig was, hadden we een champagne ontbijt voor hem geregeld in de villa. We hadden ook slingers opgehangen en hij kreeg natuurlijk cadeautjes. Rond twee uur kreeg hij van het hotel ook nog een taart aangeboden.

Daarna was het tijd om kennis te maken met onze Weddingplanner, want we gaan over een paar dagen trouwen op het resort.

We spraken de dagindeling door, kozen bloemen uit, welke taart wilden we, waar wilden we de ceremonie houden, hoe laat wilden we trouwen, etc. Al het papierwerk was al in Nederland geregeld en goedgekeurd, dus dat zou verder geen probleem op moeten leveren. Één dag voor het trouwen moeten we naar de hoofdstad om alle officiële zaken te regelen bij de rechtbank, advocaat en de burgerlijke stand.

Dat is over een paar dagen, dus daar hoefden we ons nog geen zorgen om te maken.

Hierna hadden we een afspraak met de host van het hotel om te kijken of er tochten waren die we wilden doen in de twee weken dat we op het eiland zijn.

We hebben gekozen voor een dagtocht naar het zuiden van het eiland met allerlei bezichtigingen en een dag met de speedboot naar de dolfijnen, barbecuen op een eilandje en snorkelen.

De eerste paar dagen hebben we lekker bij ons eigen zwembad op de ligbedden gelegen en genoten van het mooie weer. Ook hebben we wat rondgelopen op het resort om eens goed te kijken wat er allemaal te doen is en hoe het er allemaal uitziet.

Op donderdag 21 mei zijn we om half acht vertrokken naar Port Louis om alle papieren te laten tekenen zodat we de dag erna mogen trouwen. Het gaat er hier toch net even wat anders aan toe dan in Nederland.

De mensen zitten in grote gebouwen te werken, maar hebben maar hele kleine werkkamers met bijna geen uitstraling. We moesten eerst bij een meneer zijn die het officiële document invulde wat we daarna nodig hadden bij de advocaat en de rechtbank. Nadat hij zijn handtekening had gezet, konden we naar het volgende gebouw waar de advocaat zat. Die heeft ons het Mauritiaans recht uitgelegd waar wij onder vallen voor onze trouwerij. Wij hebben ervoor gekozen om volgens Nederlands recht te trouwen, maar bij de advocaat teken je ervoor dat je geen directe familie van elkaar bent, dat je niet in Mauritius woont, etc. Nadat ook dit was geregeld, gingen we naar de rechtbank. Hier vulde een meneer een formulier in, dat moest eerst betaald worden, daarna mochten we weer terugkomen. Toen moesten we onze rechterhand opsteken en “Yes” zeggen. Hij was niet te verstaan, maar er was ons wel vantevoren uitgelegd waarvoor je “Yes” zegt.

Na al deze formaliteiten zijn we weer teruggegaan naar de plaats waar ons hotel ligt. Hier moesten we bij de gemeente nog langs om kennis te maken met degene die ons morgen gaat trouwen. Die meneer was zelf niet aanwezig, maar we hebben een gesprekje gehad met iemand anders en moesten nog wat formulieren tekenen. Nou, alles geregeld voor de trouwerij dus de rest van de dag kunnen we weer lekker op onze ligbedjes bij het zwembad liggen.

De grote dag is aangebroken, op vrijdag 22 mei gaan we trouwen!

Het was alleen heel slecht weer die dag. Af en toe scheen de zon, maar daarna begon het weer te regenen. We hadden afgesproken dat we op het strand zouden trouwen, maar daar hadden we nu een hard hoofd in. Ook waaide het behoorlijk hard, dus twee uur voor de plechtigheid werd besloten om de ceremonie bij onze villa te houden bij het zwembad.

Het personeel van het hotel had dit nog niet eerder op het laatste moment moeten regelen, maar ze haalden alles uit de kast. Ze hadden het heel mooi aangekleed met palmtakken en slingers. Ook hadden we twee mooie hartjes gemaakt van bloementjes op de tafel zodat we daar de ringen neer konden leggen.

We hadden een fotograaf en een filmer ingehuurd zodat er wat mooie beelden van de dag gemaakt zouden worden.

De plechtigheid was heel mooi en ook erg leuk gedaan door degene die ons trouwde. We hadden een hele mooie taart en ook mijn boeket was heel mooi geworden. Het waaide nog steeds wel behoorlijk hard, maar omdat we redelijk beschut stonden, hadden we daar niet zo’n last van.

Toen de ceremonie voorbij was, we champagne ophadden en een stuk taart, zijn we foto’s gaan maken.

Normaal gesproken krijg je alleen foto’s op het strand, maar dit was nu eigenlijk onmogelijk vanwege de wind. We hebben uiteindelijk een groot deel van het resort doorgelopen en op verschillende plekken foto’s gemaakt. Ook nog op het strand, maar die waren behoorlijk verwaaid, maar uiteindelijk zijn ze wel heel erg leuk geworden.

Na de fotoshoot zijn we teruggegaan naar onze villa en hebben we onze trouwkleding uitgedaan; Rogier was in driedelig pak en ik had een echte trouwjurk, dus die wilden we toen wel uit doen. Voor het avondeten had het hotel een kreeftenmenu aangeboden.

Daarna zijn we nog lekker wat gaan drinken in de bar.

De twee dagen hierna hebben we weer gespendeerd in onze villa bij het zwembad om lekker uit te kunnen rusten van alles.

Op maandag 25 mei zijn we de gehele dag op pad geweest om de zuidkant van het eiland te bekijken. Helaas zat het weer die dag echt helemaal niet mee, want het heeft de gehele dag op het gehele eiland alleen maar geregend.

Dit was erg jammer, want alle dingen die we gezien hebben, waren een stuk minder mooi dan bij een mooie zon.

We zijn eerst naar een glasmakerij geweest, waar ze van allerlei dingen maken van glas, zoals glazen, schalen, souvenirs, etc. Daarna zijn we gaan kijken bij de krater van een vulkaan, maar daar regende en waaide het zo hard dat we daar zo klaar waren!

We zijn gestopt bij een hindoe tempels bij het heilige meer. Daarna zijn we doorgereden naar Chamarel waterval; deze waterval is ongeveer 90 meter hoog. De laatste stop van de dag bij was het zeven kleuren zand. Dit is een buitengewoon merkwaardig natuurverschijnsel dat het beste is te zien als de zon schijnt. Nu hadden we natuurlijk weer regen, maar gelukkig was het ook goed te zien toen we er waren. Het kleine stukje volledig kale grond van een paar vierkante meter vertoont verschillende kleuren. Deze variëren van gelig, olijfgroen en rood tot bijna zwart. Waarom de grond er hier zo uitziet, kunnen zelfs wetenschappers nog niet met honderd procent zekerheid verklaren. Men neemt aan dat het te maken heeft met verschillende hoeveelheden metalen.

Helaas was deze dag dus niet zo geslaagd vanwege de regen, maar we zijn er in ieder geval een dagje tussenuit geweest.

Op woensdag 27 mei zijn Rogier en ik samen een dagje weggeweest met de speedboot. Het was een hele snelle speedboot waar we meer over de Indische Oceaan vlogen. We waren de enige mensen die dag voor de boottocht. Eerst zijn we op zoek gegaan naar de dolfijnen en die hebben we gevonden. Het waren er super veel in groepjes van ongeveer tien dolfijnen. Ik denk dat er misschien wel 50 tot 70 dolfijnen waren. Ze kwamen niet zo heel dicht bij de boot, maar sprongen wel af en toe in de lucht en klapten met de staart op het water. Het was erg leuk om zoveel dolfijnen bij elkaar te zien in hun eigen natuurlijke omgeving. Als ze het beu zijn, dan gaan ze gewoon weer weg!

Hierna mochten we in een ondiep stukje van de zee gaan snorkelen. Er zaten niet heel veel verschillende soorten vissen, maar het was toch wel mooi om te zien.

Een stuk van een eiland af wat voor de kust van Mauritius lag, zijn grote stukken koraal te zien die boven de zee uitkomen. Heel grappig.

Toen was het tijd voor de lunch op een eilandje. Iedere boot heeft op dit eiland zijn eigen picknick plek gemaakt met tentdoeken en boomstammen als tafel en stoelen. De bestuurder van onze boot en zijn collega gingen voor ons barbecuen. Het was heerlijk. We kregen worstjes, kip en tonijn. Daarbij knoflookstokbrood, rijst en aardappelsalade. Ook konden we drinken wat we wilden, van frisdrank tot bier en wijn maar ook niet te vergeten de locale rum.

Na de lunch konden we nog in een dieper stuk op zee snorkelen, maar dat zag ik niet zo zitten. Rogier heeft dit nog heel even gedaan, maar er was niet veel te zien dus zijn we snel weer verder gegaan. Toen was het tijd om te testen hoe hard de speedboot kon gaan. En dat was heel hard. We hadden het idee dat als je het vergelijkt met de snelheid van een auto, we bijna 200 kilometer per uur gingen. Echt super snel, maar wel heel erg gaaf.

Na deze tocht moesten we nog 1 ½ uur terug met de auto naar ons hotel.

De rest van de dagen hebben we vooral lekker gelegen in de zon bij onze villa. Lekker in ons zwembad als het te warm werd. Ook zijn Rogier en ik nog gaan waterskiën. Ik mocht gelijk aan het touw achter de boot. Op de Indische Oceaan in de middag is dit toch best zwaar. De zee was behoorlijk ruw en het kostte veel kracht om te blijven staan. Gelukkig lukte het me wel om te blijven staan. Rogier had dit nog nooit gedaan, maar ook hij stond na een paar keer proberen op de ski. De twee dagen erna hebben we er nog wel wat spierpijn aan overgehouden, maar het was erg leuk om dit weer eens te doen.

We hadden nog wel de dag voor vertrek een heerlijke massage geregeld om volledig ontspannen terug te keren naar Nederland.

En na 14 dagen luieren, uitrusten, trouwen, het eiland verkennen en zonnen was het weer tijd om naar huis te gaan. Mauritius was een heel andere vakantie als wat we gewend waren, maar het had ook een heel andere reden dat we hier naartoe zijn gegaan. Want dat was voornamelijk vanwege de trouwerij. Het is een hele mooie plek om te trouwen en het is zeker iets anders dan anders!

Het eiland is ook erg mooi groen en je kunt zeker een paar dagen leuke dingen doen op het eiland. Maar ook lekker relaxen hier is een echte aanrader. Het eten is er goed, de mensen zijn heel vriendelijk en de drankjes zijn ook erg lekker (vergeet niet wat rum mee te nemen naar huis, want daar is het echt veel goedkoper dan hier in Nederland).