Reisverslag

Thailand 29 november tot en met 14 december 2009

Dag 1. Maandag 30 november: Amsterdam – Bangkok

Gisterenavond om 20.45 uur vertrokken we voor een vlucht van 10 uur naar Bangkok. Aangezien dit voor ons eigenlijk onze huwelijksreis is, kregen we van KLM een glaasje champagne en luxe nootjes.

Het vliegtuig (Boeing 747) was maar tot rij 45 gevuld. Daarachter was extra cargo ruimte gemaakt aangezien er een volledige auto mee moest. We zaten nu dus helemaal achterin het passagiersgedeelte, maar dit was ook wel weer lekker rustig.

Helaas zijn de meeste KLM vluchten nog niet uitgerust met tv-schermpjes in iedere stoel. Maar het was een nachtvlucht, dus we hebben uiteindelijk nog ruim 5 uur geslapen en daarnaast gegeten en wat gelezen. De vlucht ging hierdoor snel voorbij.

Ook bijna geen last van turbulentie gehad, dus we vonden het wel best zo.

Uiteindelijk kwamen we om 13.00 uur lokale tijd aan op Bangkok. Een heel mooi en schoon vliegveld waar alles goed geregeld was

Het was er heerlijk weer, zeker gezien het slechte weer in Nederland wat we hebben achtergelaten. In Bangkok is het zonnig en 30 graden.

Met een luxe Mercedes werden we naar ons hotel gebracht: Le Fenix Sukhumvit. Een trendy hotel met een leuke kamer. Niks mis mee dus.

Na een heerlijke douche zijn we wat gaan wandelen in de omgeving. We zitten net buiten het drukke stadscentrum, dus echt superdruk was het niet.

Op de stoep staan overal kraampjes met kleding, sieraden en souvenirs. Ook staan er tussendoor eetstalletjes. Daar wagen we ons maar niet aan.

Op een gegeven moment wilde Rogier een zijstraat in van de hoofdweg. Daar hebben we op een terrasje wat gedronken. Toen we verder liepen, konden we nergens afslaan om uiteindelijk weer bij de hoofdstraat uit te komen. Dan maar doorlopen tot dit wel kan.

Ik had maar slippertjes aan en dus geen echte loopschoenen om een redelijke afstand mee af te kunnen leggen. Mijn voeten gingen steeds zeerder doen en we hadden nog steeds de hoofdstraat niet gevonden.

Uiteindelijk na 3 uur strompelen waren we terug in het hotel. Ik kon echt nog maar met moeite lopen en na een snelle blik op mijn zolen in de kamer bleek al wel waarom.

Twee flinke blaren onderop beide voeten. En de vakantie is net begonnen!

Morgen maar de goede wandelschoenen aan.

We hebben gedineerd bij een BBQ restaurant. Dit smaakte erg goed en kostte bijna niks.

We zijn nog wat gaan wandelen om de voetjes weer te laten wennen zodat dit morgen geen problemen oplevert. Nog een cocktail gedronken bij een bar voor het slapen gaan.

Morgen om 7.00 uur eruit om naar het paleis in Bangkok te gaan. Dus we gaan lekker om 22.00 uur slapen zodat we morgen weer helemaal opgefrist zijn van de reis en het tijdsverschil.

Tot nu toe hebben we er nog geen last van!

Dag 2. Dinsdag 1 december: Bangkok

Na een goede nachtrust gingen we er om 7.15 uur uit voor het ontbijt. Dit was netjes verzorgd.

Om 8.10 uur werden we opgehaald voor een halve dag tour in Bangkok.

We moesten nog 2 Iranese mensen ophalen, maar ze hadden zich verslapen en konden dus niet mee.

Als eerste gingen we naar Wat Pho, de oudste en grootste tempel van Bangkok. In deze tempel ligt een 46 meter liggende Boeddha helemaal verguld.

Onderop zijn voeten staan opvallende parelmoer versieringen.

Daarna zijn we naar het grote paleis gegaan. Hier staan verschillende mooie gebouwen waar toeristen niet in mogen.

Wel mochten we in de tempel van de Smaragden Boeddha (Wat Frau Si Tatjana Sasadaram). Hier staat de Boeddha helemaal bovenop een groot verguld altaar. Zijn kleding wordt aangepast aan het jaargetijde.

Om 12.00 uur waren we terug in het hotel. Na een siësta tot 13.30 uur zijn we gaan lunchen in een van de straatjes bij het hotel. Dit smaakte erg goed.

Na een lekkere wandeling zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we lekker wat gelezen en nog wat uitgerust.

’s Avonds zijn we bij een Japans restaurant gaan eten. Ook weer erg lekker.

Na nog een korte wandeling zijn we in de bar “The Nest” van ons hotel nog wat gaan drinken. Dit is een openlucht bar bovenop het hotel.

Morgen begint de 5-daagse tour door het midden en noorden van Thailand. Hopelijk bevalt dit ons wat beter dan Bangkok, want deze stad viel ons een beetje tegen. We zullen het snel weten.

Dag 3. Woensdag 2 december: Bangkok – Ayutthaya – Lopburi – Phitsanulok

Om 6.30 uur opgestaan voor het ontbijt en om 7.30 uur vertrokken we voor een tocht van 377 kilometer naar Phitsanulok.

De eerste stop was in Ayutthaya bij Wat Phra Si Sanphet, een staatstempel uit de 15e eeuw. In 1767 hebben de Birmese het complex afgebrand, maar dit is nu deels gerestaureerd.

Hierna zijn we doorgereden naar Saraburi waar de heilige voetafdruk van Boeddha te zien is.

In Lopburi zijn we naar Wat Phra Si Rattana Mahathat gegaan. Dit zijn ruines uit de 12e eeuw en chedi’s uit de Ayutthaya periode en een wihan uit de tijd van koning Narai.

De laatste stop was bij de apentempel. De apen leven rondom een kleine tempel middenin Lopburi. De apen lusten graag zonnebloempitten, gelei en maïs. We kregen een zakje zonnebloempitten en gingen de tempel in.

De apen zaten buiten de tempel en door tralies konden we ze de pitten geven. Dit was een beetje zielig en sommige wilden alles hebben waardoor anderen niks kregen.

Buiten de tempel zijn de nog wat foto’s gaan maken van de apen. Ineens zat er 1 op mijn rug.

Snel gaven we ze wat gelei, want ze wilden heel graag eten hebben. Met de maïs waren ze niet meer te houden en trokken ze aan onze broeken om aandacht te krijgen en sprongen weer op onze rug. Echt heel grappig en slecht hebben ze het niet.

Om 14.00 uur hadden we de lunch in een heel mooi gebied met veel bloemen en planten. Ze hadden een mooie tafel voor ons gedekt naast een riviertje. Het eten was echt heel erg lekker.

Gefrituurde wontons met een ananassausje, kip in een omeletjasje, tofu met groente, noodles, kip in een curry-saus en rijst. Als toetje kregen we bananen met een kokossaus en verse ananas.

Na de lunch moesten we nog 2 ½ uur rijden naar Phitsanulok.

Om 17.15 uur kwamen we aan bij het Topland hotel in Phitsanulok. Een mooi groot hotel met een leuke kamer.

Het avondeten was een zeer uitgebreid buffet met allerlei soorten Thais eten, zoals wontons, dimsum, roerbak, sushi en diverse voorbereide gerechten met kip waaronder met curry. Het was natuurlijk weer veelste veel dus we hebben maar een klein deel geprobeerd.

Naast ons hotel zat een groot winkelcentrum. Sommige dingen zijn een beetje conform Europese prijzen, maar veel dingen zijn echt heel goedkoop.

We hebben ons in kunnen houden met shoppen, maar het is wel leuk om te zien dat de prijzen zo sterk verschillen. Morgen vertrekken we hier weer voor een tocht naar Lampang.

Dag 4. Donderdag 3 december: Phitsanulok – Sukhothai – Sri Satchanalai – Lampang

Vandaag een tocht van 302 kilometer. Om 7.00 uur eruit en om 8.00 uur vertrekken. Het ontbijt was uitgebreid en goed, maar we eten hier al zoveel dat er bij het ontbijt niet teveel eten.

Als eerste zijn we naar het beroemdste Boeddhabeeld van Thailand gegaan: Phra Buddha Jinaraj in Phitsanulok. Dit is de originele Boeddha waarvan in Lopburi een kopie van staat.

Daarna zijn we doorgereden naar Sukhothai en hebben daar het historische park bezichtigd. Hier staan ongeveer 40 tempelcomplexen verspreid over een oppervlakte van 70 km². De eerste die we hebben bekeken was de Wat Mahathat. Dit was het spirituele centrum van het Sukhothai rijk. Een belangrijk onderdeel hiervan is de ruïne van een wihan waarvan alleen de zuilen en een zittende Boeddha nog over zijn. Verder zijn 2 Phra Attharot-boeddhabeelden.

Daarna zijn we gaan kijken bij Wat Sa Si. Hier zijn koperen Boeddhabeelden en Chinees aardewerk gevonden, die nu in het Nationaal museum van Ramkamhaeng te zien zijn.

Hierna zijn we doorgereden naar Sri Satchanalai. Hier is het historische park Si Satchanalai-Chalieng. Dit is een kopie van het park in Sukhothai; mocht daar ooit iets mee gebeuren, dat is er altijd nog een kopie!

We hebben bekeken de Wat Chang Lom; deze chedi, gebouwd door koning Ramkamhaeng, wordt beschouwd als de eerste chedi in Sri Lankaanse stijl van het Sukhothai tijd.

Daarna de Wat Jedi Jet Thaew; deze bezit een centrale lotusknop-chedi en een aantal kleinere chedi’s in verschillende stijlen, sommige met Boeddhabeelden. Ook de Wat Nang Phya, een wihan met mooie gipsen ornamenten uit de Ayutthayaperiode.

Als laatste de Wat Phra Sri Ratana Maha Dat: het belangrijkste monument van Chalieng.

De lunch was goed en we hebben ook nog wat souvenirs gekocht bij lokale winkeltjes. Na 2 ½ uur rijden kwamen we aan in Lampang en zijn we naar Wat Phra That Lampang Luang gegaan.

De grote trap leidt naar een ceremonieel poorthuis uit de 15e eeuw. De enorme, open hoofd wihan, die stamt uit 1496, heeft een sierlijk dak met drie lagen. Binnen zijn er vijf zittende Boeddha’s.

De hoofdchedi was aan een opknapbeurt toe en zat verscholen onder de doeken waardoor er niks van de chedi te zien was. Er was nog een tempel voor de ode aan de koe en nog een paar kleine tempels met een Boeddha in elke tempel.

Na nog wat souvenirs gekocht te hebben, zijn we naar ons hotel gegaan: Wiang Lakor in Lampang. Een wat simpeler hotel in de stad. De kamer was oké, maar wel erg gehorig. Hopelijk snurkt de buurman niet teveel!

Het diner was in een restaurant achter het hotel. We konden kiezen uit diverse gerechten en het smaakte weer erg goed. Weer veelte veel, dus er kan weer veel terug naar de keuken.

Na het eten zijn we wat gaan wandelen in de hoofdstraat. Hier kwamen we ineens uit op een grote markt met veel kleine kraampjes. Van kleding tot sieraden, van elektronica tot kleine konijntjes en hamsters.

Een spijkerbroek kost maar 2 euro en een T-shirt maar 1 euro. Echte koopjes, maar de kwaliteit zal ook wel een stuk minder zijn als in Nederland.

Morgen weer om 7.00 uur opstaan om naar Chiang Rai te gaan.

Dag 5. Vrijdag 4 december: Lampang – Phayao – Gouden Driehoek – Chiang Rai

Vandaag moesten we 227 kilometer rijden. Na 2 uur rijden zijn we gestopt in Phayao gelegen aan een groot meer. Hier hebben we een heerlijke kop thee en cappuccino gedronken.

Ook was er iemand die bekend stond om de springende garnalen. Kleine levende garnaaltjes worden gemengd met kruiden, lente-ui, chilipoeder, limoensap en nog wat ingrediënten. Zodra dit gemengd wordt, beginnen de garnalen te springen door het zuur van de limoen. Dit dien je dan zo op te eten zonder te koken. Het smaakte best goed en gelukkig kriebelden de garnalen niet in mijn maag.

Hierna zijn we in Phayao bij tempel Wat Si Komkam geweest. In deze tempel staat een 16 meter hoog Boeddhabeeld, het grootste beeld in heel Noord-Thailand. Buiten is een soort van expositie voor kinderen hoe ze zich moeten gedragen omdat ze anders naar de hel gaan.

Hier staan beelden van demonen en figuren die uitbeelden wat er met je gebeurd in de hel als je bijvoorbeeld spullen steelt of niet trouw blijft aan je echtgenoot.

Na nog eens 3 uur rijden kwamen we aan in Chiang Rai voor de lunch in een mooie tuin. Hier hebben we de lokale Mekong Whisky geprobeerd. Echt heel sterk spul en wellicht beter als je het mixt met cola!

Na de lunch zijn we doorgereden naar Chiang Saen.

Bovenop de berg heb je een mooi uitzicht over de Gouden Driehoek. Hier komen Thailand, Myanmar (Birma) en Laos samen met daar tussenin een rivier.

Voor de lunch waren we al bij de grens met Myanmar geweest waar we een lokale markt is gelegen, dit was in de plaats Mae Sui, de meest noordelijk gelegen stad van Thailand.

Met een longtail speedboot zijn we eerst zo dicht mogelijk naar Myanmar gegaan, maar daar mochten we niet aan land. In Laos kon dat wel.

Ze hebben daar een leuk pleintje aan de oever van de Mekong rivier vol gezet met kraampjes. Je kon er ook een stempel in je paspoort laten zetten dat je in Laos bent geweest. Deze kans lieten we zeker niet schieten.

Om 17.00 uur zijn we naar de Akha stam gegaan, een half uur rijden van Chiang Rai. De akha’s zijn een bergstam van ongeveer 50 families. Ze hebben traditionele kleding en zijn erg goed in borduurwerken. Voor de kinderen hadden we chocolade meegenomen.

De kinderen wilden heel graag de chocolade, maar volgens ons komen ze niks tekort aangezien er genoeg toeristen langskomen.

De meeste huizen zijn al grotendeels van steen, ze hebben voldoende verlichting en ze hebben zelfs auto’s. Zo traditioneel is het dus allemaal niet meer zo.

Uiteindelijk waren we om 19.00 uur bij het hotel Wiang Inn in Chiang Rai. Een goed hotel met een mooie kamer.

Na het diner zijn we naar de avondmarkt gegaan. Hier staan veel Akha’s met hun borduurwerk, kleding en sieraden. Maar ook gewone kleding, sieraden, speelgoed, souvenirs en zelfs hier hamsters, konijnen en puppies. In veelte kleine kooien, echt niet aan te zien. Helaas kunnen we er niks aan doen.

Morgen weer om 7.00 uur eruit voor het ontbijt en om 8.00 uur vertrekken richting Chiang Mai.

Morgen is ook een feestdag, namelijk de verjaardag van de koning. We zijn benieuwd wat we onderweg aan feestelijkheden zullen zien.

Dag 6. Zaterdag 5 december: Chiang Rai – Chiang Mai

Vandaag is de verjaardag van de koning, een feestdag hier in Thailand. Veel mensen dragen roze kleding om dit te vieren.

We moeten 182 kilometer rijden naar Chiang Mai.

De eerste stop is bij een gloednieuwe tempel: Wat Rong Khun.

Deze tempel is helemaal wit met spiegeltjes erop en veel versieringen. De tempel is voor ongeveer 60% klaar en heeft op dit moment al ruim 1 miljoen euro gekost.

Binnenin staan 2 Boeddha’s en daaronder zit een monnik. De schilderingen binnenin zijn zeer apart.

Superman, spiderman, the matrix, etc. Alle helden zijn aanwezig om de aarde te redden.

In de ogen van de demon zit aan de ene kant Bush en aan de andere kant Bin Laden. Dit vanwege de grote oorlog die ze hebben veroorzaakt. Ook de in brand staande Twin Towers zijn geschilderd.

De kunstenaar die deze tempel heeft bedacht en gemaakt, die nog steeds in leven is, heeft een duidelijk beeld van de wereld en hoe de mensheid ermee omgaat! Het zal nog ruim 90 jaar duren voordat het gehele tempelcomplex gereed is. De 2 zonen van de kunstenaar zullen dit over gaan nemen zodra hun vader komt te overlijden.

Daarna zijn we doorgereden naar de hot springs. Stelde niet zoveel voor, want het was enkel een kleine waterpoel met kokend water om eieren in te koken en een voetenbad om je voeten op te warmen.

Na uiteindelijk 5 uur rijden kwamen we aan in Chiang Mai.

Hier hebben we het handwerkcentrum bekeken: paraplu’s, zijden, edelstenen, werken met rubber en houtsnijwerk.

’s Avonds hadden we een Thaise Kantoke-diner. Hierbij krijg je speciaal lokaal eten en worden er klassieke dansen uitgevoerd. Het was in een grote zaal waar veel lokale toeristen waren en ook internationale toeristen.

Het was wel gezellig, het eten was goed en de dansen waren leuk om te zien. Aan het einde was er nog vuurwerk.

Morgen mogen we uitslapen tot 8 uur en vertrekken we pas om 9 uur. Laatste dag van de rondreis en daarna nog lekker wat daagjes relaxen. Vannacht slapen we in The Imperial Mae Ping Hotel.

Dag 7. Zondag 6 december: Chiang Mai – Bangkok

Na het ontbijt zijn we naar een olifantenkamp geweest een uur rijden vanuit Chiang Mai. Er waren tientallen olifanten die in dit kamp trucjes leren en met toeristen op de rug een tocht door het water lopen.

Als eerste kregen de olifanten een wasbeurt in de rivier. Hierna lieten ze zien hoe ze boomstammen verplaatsen en hoe de berijder van de olifant op diverse wijzen op en af kan stappen van de olifant.

Daarna kwamen de circustrucjes: zitten, op twee poten staan, dansen, voetballen, schilderen, muziek maken, hoela hoepen, etc. Dit vonden wij dus helemaal niks, maar de meeste toeristen smullen hiervan. Er moest zelfs een olifant op een groot toilet gaan zitten; echt zielig.

Er waren ook 3 kleine olifantjes bij, de jongste 2 jaar oud, en ze moesten al volledig in de voorstelling mee doen. Daarna konden de toeristen met de olifanten op de foto. Dit hebben we aan ons voorbij laten gaan.

Hierna zijn we naar orchideeën kwekerij gegaan. Hier hebben ze zo’n 100 verschillende soorten. Erg mooie kleuren en ze waren erg groot. Ook was er een vlindertuin, maar zo heel veel vlinders konden we niet vinden.

Na de lunch zijn we naar Wat Doi Suthep gegaan. Bovenop een berg buiten Chiang Mai staat deze tempel, op 1601 meter hoogte. Een trap van 304 treden, geflankeerd door naga’s, leidt naar de tempel.

Er staan diverse Boeddha beelden, tempelklokken en het monument van de witte olifant. Ook is er een mooi panorama uitzicht over Chiang Mai.

Om 15.30 uur kwamen we aan bij het vliegveld van Chiang Mai. Om 17.40 uur vertrekt hier onze vlucht naar Bankkok met Thai Airways. Het was een groot vliegtuig, een Boeing 777. Voordat we naar het vliegtuig gingen, hebben we afscheid genomen van onze gids Chalida. Ze had als bedankje een kerstkaart voor ons! Ze zijn hier al helemaal in de kerststemming ook al vieren ze het niet echt.

We waren maar een klein uur onderweg van Chiang Mai naar Bangkok. In Bangkok zitten we nog een nacht in hotel Le Fenix en morgenmiddag vertrekken we naar Krabi.

We hebben nog lekker wat gegeten bij een lokaal Japans restaurant en daarna nog een cocktail gedronken (Mai Thai en Pina Colada) bij een bar. Morgen lekker uitslapen en ons klaarmaken voor de vlucht naar Krabi.

Dag 8. Maandag 7 december: Bangkok – Krabi

Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen tot 8.30 uur. Na het ontbijt hadden we nog wat tijd over voordat we naar het vliegtuig gingen. Dit hebben we maar opgevuld met wat lezen en tv kijken.

Om 11.30 uur werden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. We vertrokken om 13.30 uur richting Krabi. Dit duurde slechts een uurtje.

Op Krabi was het weer lekker warm met een zonnetje. We reden naar Ao Nang Beach. Hier namen we de boot voor een tochtje van 10 minuten naar Phai Plong Beach, het privéstrand van ons resort: Centara Grand Beach Resort & Villas Krabi.

Tegen een grote rotsformatie ligt dit resort wat er super mooi bij ligt. Het resort is sinds 2006 geopend.

Na het inchecken worden we naar onze kamer gebracht. Een hele mooie grote kamer met een groot bed en een super badkamer met ligbad en stortdouche.

Buiten is er een groot balkon met ligbedden en aan de zijkant een aparte zithoek.

Ze hadden het bed mooi versierd met bloemblaadjes en ook in het bad lagen blaadjes. Ze hadden flink hun best gedaan.

Het resort heeft 4 restaurants en 2 bars. Verder nog 2 zwembaden en een groot wit strand.

Toen we de koffers hadden uitgepakt stond er iemand voor de deur met een taartje voor ons trouwen. Het taartje is van cake en slagroom, mooi wit met witte hagelslag en bovenop grote stukken chocolade. Hier gaan we vandaag en morgen eens lekker van genieten!

Nog even over Krabi:

Het lijkt net of de aarde in het verleden in grote van elkaar gescheiden stukken naar boven is gedrukt waardoor er overal grote bergen zijn.

Hierdoor is het landschap heel erg bijzonder en erg mooi.

We hebben dit resort geboekt op basis van volpension. Hiermee mogen we in alle restaurants eten en krijgen we voor de lunch en het diner een 3 gangen menu.

Het ontbijt is in de vorm van een buffet. Voor het avondeten zijn we gaan eten bij restaurant On The Rocks. Dit ligt aan het strand in de open lucht waardoor je een mooi uitzicht hebt op de zee.

We verwachten een vastgesteld 3 gangen menu, maar we konden kiezen uit 6 voorgerechten, 20 hoofdgerechten en 5 nagerechten. We wisten niet wat we moesten kiezen want het leek ons allemaal lekker. Uiteindelijk hebben we als voorgerecht genomen: loempia’s van eend en een caesar salade met gegrilde kip. Dat was echt super lekker.

Als hoofdgerecht hadden we beefburger en een beefsalade wrap. We kregen echt heel veel, maar ook dit was super lekker. En dan de toetjes: stukjes mango met maccademia ijs en kokos met panna cotta en sorbet ijs.

Het ijs wordt uit op bestelling meteen gemaakt en is echt geweldig. We zaten ook echt bomvol en vandaag hadden we zelfs geen lunch op!

Dat betekent wat voor de komende dagen. We hebben nog lekker op ons balkon wat gelezen en hebben na het douchten nog wat tv gekeken. Morgen lekker zonnen!

Dag 9. Dinsdag 8 december: Krabi

Vanochtend heerlijk uitgeslapen tot 9 uur. Het ontbijt was hier in overvloed. Er was zelfs een pianist.

Na het ontbijt zijn we een plekje bij het strand gaan zoeken om lekker te gaan relaxen. De ligbedden zijn echt heerlijk, lekkere dikke kussens erin.

Het wordt hier behoorlijk warm, 33 graden. We hebben dus maar even echt in de zon gelegen en daarna lekker in de schaduw gelezen en wat rondgekeken.

De lunch bestond ook uit een 3 gangen lunch bij Lotus Court. Ik had als voorgerecht gefrituurde inktvis en Rogier had gefrituurde groente. Als hoofdgerecht had ik spare ribs en Rogier een broodje hamburger. Het toetje konden we eigenlijk al niet meer op, maar ik had een coupe ijs met banaan en Rogier had diverse ijssoorten.

We hadden al besloten dat we de komende dagen voor de lunch slechts een hoofdgerecht nemen en een toetje.

De rest van de middag hebben we lekker in de schaduw gelegen en gelezen. Ook nog wat gezwommen in het zwembad. Na een heerlijke douche gingen we dineren bij Hagi, een Japans restaurant. Hier hebben ze sushi, sashimi, bakplaat en a la carte.

Ook hier een grote keuze bij het 3 gangen menu. Het voorgerecht bestond uit sushi en sashimi en gefrituurde groente. Het hoofdgerecht was paste met vis en teriyaki kip. Als toetje hadden we groene thee ijs en een groene thee taartje.

Weer veel laten staan, want het eten blijft in veelte grote hoeveelheden.

’s Avonds nog lekker in bed tv gekeken en al snel moe van al die buitenlucht!

Dag 10. Woensdag 9 december: Krabi

Ook vandaag om 9 uur opgestaan en ontbeten. We komen hier met name om te relaxen en we hebben dus ook de rest van de ochtend lekker bij het strand gelegen en genoten van de zon.

Toen was het alweer tijd voor de lunch. Zoals gezegd geen voorgerechten meer. De hoofdgerechten waren een broodje hamburger en een steak. Als toetje namen we apfelstrudel en een vanille taartje.

Na de lunch zijn we naar onze kamer gegaan en hebben een film gekeken. Daarna nog wat gelezen op ons terras.

Om 6 uur hadden we een afspraak bij Cenvaree, de spa hier van het resort. We hadden gekozen voor “Fabulous afternoon”, een 3 uur durende behandeling.

Als eerste kregen we toegang tot een stoomcabine waar we in mochten. Daarna kregen ik een aromatherapie massage en Rogier een Zweedse massage. Allebei kregen we een gezichtsbehandeling en als laatste een pedicurebehandeling.

Het was heerlijk ontspannend en de spieren zijn door de massage weer wat losser gekomen. Om helemaal relaxed naar Nederland terug te gaan, hebben we voor zaterdag nog allebei een speciale rugmassage geboekt.

Ondertussen was het al 21.15 uur en we moesten nog eten. We zijn weer naar On The Rocks gegaan.

Ik had als voorgerecht weer de caesar salade en Rogier had saté. Daarna had ik een tandoori pizza en Rogier Thaise nasi. Als toetje hadden we allebei de panna cotta.

Helemaal afgeladen vol gaan we nog lekker wat relaxen en douchen zodat we morgen weer van de zon kunnen genieten.

Dag 11. Donderdag 10 december: Krabi

En weer een dagje relaxen.

Eigenlijk vandaag niks nieuws gedaan. Het was weer zeer warm en de zon is niet gestopt met schijnen. Echt genieten hier!

De zonsondergang was iets minder mooi dan gebruikelijk omdat er net wat sluier bewolking was gekomen.

Het diner hadden we bij Rim Saai. Dit was het enige restaurant wat wij vonden tegenvallen. Vettig vlees en een rare smaak. Het toetje was wel lekker, maar ook heel erg zoet. Gebakken banaan (zonder gefrituurd jasje) in een kokosmelksaus die warm was. Het vulde ook erg goed.

De rest van de avond hebben we nog wat tv gekeken.

Dag 12. Vrijdag 11 december: Krabi

Ook vandaag lekker in de zon gelegen bij de zee.

Na de lunch om 3 uur vonden we het goed genoeg geweest met de zon en toen zijn we naar onze kamer gegaan. Daar hebben we nog wat op het balkon gezeten en wat gelezen.

Het diner hadden we bij Hagi, het Japans restaurant, aan de bakplaat.

De kok maakte er nog een leukere show van dan in Nederland. Het smaakte erg lekker, alleen jammer dat ze hier niet zo overvloedig met de knoflook omgaan als in Nederland.

Het was ook behoorlijk prijzig voor wat je kreeg. Maar het smaakte goed, dus we mogen niet klagen. De rest van de avond lekker in bed tv gekeken!

Dag 13. Zaterdag 12 december: Krabi

Vandaag de laatste volle dag op Krabi. Het weer was heerlijk, dus we hebben lekker de hele dag bij het strand gelegen. In de middag zijn we nog wat foto’s gaan maken van het resort.

Om 6 uur hadden we een afspraak bij Spa Cenvaree. We hadden gekozen voor Hai Muea, een massage van een uur voor rugpijn op aanraden van de masseuse van afgelopen week.

Ze combineren drukpunten, Zweedse en stretchen massage tot 1 geheel.

Het zou een traditionele Thaise massage ervaring zijn. En dat hebben we ondervonden.

Ze hebben elke wervel en elke spier van de rug, nek en schouders te pakken gehad. En niet zoals ze dat in Nederland doen bij een massage, maar met het volle gewicht. Ze stonden/lagen op de massagetafel en er werden zelfs ellebogen gebruikt.

Het deed behoorlijk pijn, maar omdat mijn rug erg vast zat, was dit ook wel te verwachten. Ze gebruikten ook verwarmde olie en warme handdoekjes om de spieren helemaal los te krijgen.

Naderhand hadden we behoorlijke spierpijn en voelt het alsof je rug vol met blauwe plekken zit. Dit zou morgen al grotendeels weg moeten zijn en moet de rug volledig ontspannen aanvoelen. We zijn benieuwd!

Morgen de dag van vertrek, dus we moeten de koffers weer gaan pakken.

Dag 14. Zondag 13 december: Krabi – Bangkok – Amsterdam

Vandaag alweer de laatste dag hier in het paradijs. We hebben eerst lekker ontbeten. Daarna op ons gemakt de koffers gepakt.

Om 12 uur moesten we uitchecken, maar we werden pas om 16.15 uur opgehaald met de boot. We hebben dus nog lekker bij het zwembad op ligbedjes gelegen.

Het was vandaag ook wat bewolkter wat ook wel fijn was aangezien de badkleding al in het koffer zat.

Na de lunch hebben we nog wat gelezen bij de airco in de bibliotheek.

Om 16.15 uur kwam de boot naar het vaste land. Daar was onze taxi naar het vliegveld er nog niet, maar die kwam na 10 minuten.

Op het vliegveld hoefden we maar 1 uurtje te wachten voordat we het vliegtuig in konden. Na een klein uurtje vliegen waren we weer in Bangkok.

Dit is echt een groot vliegveld met heel veel winkeltjes en eettentjes. We hebben ons daar ook goed kunnen vermaken voordat om 23.55 uur het vliegtuig naar Amsterdam vertrok.

Na een uurtje in het vliegtuig zijn we al gaan slapen en we hebben nog zeker 7 uur kunnen slapen.

Uiteindelijk hebben we er bijna 12 uur over gedaan om op Schiphol aan te komen. In Nederland is het nu -2 graden, dus echt een groot verschil voor ons.

Het zal wel snel wennen!!!!!!

Al met al een is Thailand een mooi land, met lekker eten, aardige mensen en mooie bezienswaardigheden.

En ook zeker mooi weer.

Zeker de moeite waard om een keer naartoe te gaan!